YouTube, Vimeo, CDA, Netflix, Dailymotion, Vevo, to tylko niektóre z najpopularniejszych platform na świecie, które korzystają ze strumieniowego przesyłania danych. Większość widzów nie zastanawia się nawet nad tym, jak one funkcjonują.
Na czym tak naprawdę polega streaming?
W przeciwieństwie do klasycznego przeglądania wideo z Internetu, nie ma już konieczności pobierania całego pliku na komputer, a odebrane dane są odtwarzane po kilku sekundach. To opóźnienie w odtwarzaniu wideo służy do utworzenia „bufora” w celu kontynuowania przeglądania materiału nawet w przypadku zakłóceń sieci. Jeśli w dowolnym momencie połączenie ulegnie znacznemu zmniejszeniu prędkości, informacje w buforze zostaną wykorzystane, aby ten spadek nie wpłynął na odtwarzanie jeszcze przez chwilę. Gdy bufor zostanie wypełniony małą częścią pliku, klient zaczyna go wyświetlać i jednocześnie kontynuuje pobieranie. Jeśli komunikacja zostanie przerwana na zbyt długo, bufor zostanie opróżniony, a odtwarzanie pliku zostanie również przerwane do momentu przywrócenia sygnału.
Nie ma wątpliwości, że przesyłanie strumieniowego przez Internet staje się coraz bardziej powszechne. Szybkość Internetu wzrasta, a wraz z nim zwiększa się jakość transmisji. Technologia streamingu jest rynkiem z przyszłością, a duże firmy już podejmują nowe działania, na przykład w sektorze gier lub nowych funkcji wideo. W dobie mediów społecznościowych i aplikacji takich jak Facebook Live, Periscope lub YouTube Live, na popularności zyskuje również transmisja na żywo, która polega po prostu na na przechwytywaniu zdarzenia za pośrednictwem wideo i przesyłaniu go do odbiorców w sposób ciągły i w czasie rzeczywistym. Aby transmitować wydarzenie na żywo, wystarczy mieć kamerę wideo, komputer lub urządzenie mobilne i oczywiście dobre połączenie z Internetem.
Zwłaszcza wśród ludzi młodych możliwości wyboru, na co należy poświęcić czas, są prawie nieograniczone, natychmiastowa dostępność do określonych wydarzeń, reklam i informacji jest ważniejsza niż kiedykolwiek. Dlatego transmisje na żywo są już wykorzystywane na masową skalę, aby poprawić komunikację z grupą docelową. Dzięki nim znikają bariery geograficzne i czasowe. Mecz piłki nożnej na platformie DAZN Polska czy relację z koncertu na Instagramie może zatem na żywo zobaczyć każdy, niezależnie od tego, w jakiej części świata się znajduje. Po zakończeniu wydarzenia transmisję można przesłać do sieci, aby każdy mógł ją obejrzeć w dowolnym momencie. Streaming na żywo pomaga również oszczędzić koszty i generuje nowe dochody. Jeśli wydarzenie firmowe ma charakter wewnętrzny, pomaga firmie zaoszczędzić, unikając niepotrzebnych wydatków na podróże służbowe. Ponadto transmisja na żywo otwiera świat nowych możliwości zarabiania na danym wydarzeniu dzięki możliwości umieszczania banerów reklamowych lub przeniesienia praw na inne strony internetowe z tego samego sektora, które są zainteresowane transmisją.
Sieci społecznościowe oferują podczas transmisji wydarzenia możliwość interakcji z publicznością w bezpośredni i prosty sposób. Internet pozwala także uzyskać dostęp do dużej liczby danych od widzów, takich jak liczba użytkowników, ich lokalizacja, czas największej aktywności odbiorców, które po dokonaniu analizy staną się cennymi informacjami podczas ustalania strategii marketingowej. Umiejętność korzystania z transmisji na żywo może mieć ogromny wpływ na budowanie wiarygodności danej marki, lojalności wobec odbiorców, zwiększania liczby odwiedzin w Internecie i w efekcie na zwiększanie liczby nowych klientów.