Film viralowy – jaki jest – każdy widzi. Każdy chętnie go udostępnia, szeruje, lajkuje itd… Skądś jednak musiał wziąć się taki film viralowy. Ktoś musiał zorganizować produkcję filmu, sfinansować i zrealizować. Jak powstają kampanie viralowe? Podzielimy się doświadczeniami na podstawie jednej naszych najbardziej znanych w Polsce kampanii viralowych. Przedstawiamy skrócone case study kampanii viralowej: „Polska za 20 lat”.
Kampanie viralowe – case study
Kilka lat temu do naszej agencji filmowej trafił niezwykle ciekawy projekt. Idea zamykała się w haśle „Jak według Ciebie będzie wyglądała Polska za 20 lat”. Oczywiście nie od razu myśleliśmy o tym jak stworzyć viral. Tworząc kampanie viralowe rzadko myśli się o viralowości. Przede wszystkim naszym głównym celem było stworzenie dobrej historii, którą będzie się dobrze oglądało. Tworząc kampanię viralową „Polska za 20 lat” przeanalizowaliśmy kilka różnych ścieżek myślenia. Zastanawialiśmy się nad tym jakie byłoby typowe podejście większości ludzi do tematu. Przychodziły nam do głowy statki kosmiczne, latające samochody, wirtualna rzeczywistość i komputery pełne sztucznej inteligencji. Natychmiast odrzuciliśmy te wszystkie pomysły. Doskonale wiedzieliśmy, że aby stworzyć coś unikalnego – przekaz kampanii musi się wyróżniać.
Kampanie viralowe – burza mózgów
Zorganizowaliśmy burzę mózgów, w wyniku, której całkowicie odrzuciliśmy stereotypowe myślenie. Postanowiliśmy kompletnie zaskoczyć użytkownika. Tworząc kampanię viralową „Polska za 20 lat” całkowicie wywróciliśmy klasyczne postrzeganie przyszłości świata i Polski do góry nogami.
W pierwszej kolejności wpadliśmy na pomysł osadzenia historii w nietypowych, lecz rzeczywistych realiach. Postawiliśmy na ukazanie polskiej, skromnej wsi, jako Warszawy za 20 lat. Sam ten pomysł wydał nam się na tyle fantastyczny, że dalsze kroki w tworzeniu tej kampanii viralowej przebiegły już gładko.
Kampanie viralowe – autentyzm i realizm w komediowym wydaniu
Drugim naszym celem było dodanie historii autentyczności. Potrzebowaliśmy charakterystycznego bohatera, który jest znany większości społeczeństwa. Tym bohaterem okazał się Borys Szyc. W kampanii viralowej Polska za 20 lat widzimy go jako osobę starszą, nieco schorowaną, która z rozrzewnieniem wspomina stare czasy. Zastosowanie takiego zabiegu w tej produkcji filmowej sprawdziło się wyśmienicie. Publiczność na różnych festiwalach filmowych w momencie pojawienia się aktora na ekranie reaguje wybuchem śmiechu.
Kampanie viralowe – dodaj gorący polityczny temat
W naszej agencji filmowej od zawsze rękami i nogami broniliśmy się od politycznych tematów. W tym wypadku jednak samoczynnie nasunęło nam się do głowy wmieszanie w całą intrygę Polski za 20 lat – dwóch partii rządzących, które w efekcie doprowadziły do upadku kraju. Niektórzy wietrzą w tym proroctwo. My – po prostu świetnie bawiliśmy się włączając ten wątek do filmu.
Kampanie viralowe – rozgłos
Mając już gotowy film w garści, postanowiliśmy się dzielić nim wszędzie, gdzie tylko się da. Efekty?
Film „Polska za 20 lat” wyemitowano m.in. w TVP3, TVN, TVN24, 4FUN TV. Publikacje na jego temat pojawiły się na kilku dużych opiniotwórczych portalach internetowych, oraz w kilkudziesięciu różnych portalach innego typu. Na samym naszym kanale Youtube w ciągu 1 tygodnia film zobaczyło pół miliona osób.
Da się? Da się!
Wiemy jak tworzyć skuteczne kampanie viralowe!