Produkcja filmów
W ciągu kilku ostatnich lat produkcja filmów praktycznie zdominowała rynek opowiadania historii. Z dnia na dzień przybywa na świecie wszelkiej maści treści filmowych. Powstają nowe seriale, filmy, reklamy, amatorskie filmiki na youtube i szereg innych treści wykorzystujących ruchowe obrazy. Na czym dokładnie polega produkcja filmów?
Produkcja filmów – historia kina w kilku zdaniach
Można śmiało powiedzieć, że obecny boom na treści filmowe zaczął się ok 120 lat temu. Wtedy to ludzkość zabrała się za tworzenie pierwszych rozwiązań umożliwiających zapis i odtwarzanie ruchomych obrazów. Od tamtego momentu zaczęły pojawiać się coraz lepsze narzędzia pozwalające na rejestrację materiału filmowego. Powstawały kina, rodziły się prawdziwe gwiazdy, a produkcję filmów zaczęto wykorzystywać w reklamie. Już w latach 30. ubiegłego wieku narodziła się produkcja spotów reklamowych. Choć wydawało się, że każda dekada była prawdziwym krokiem milowym dla produkcji filmów – obecnie ten trend wciąż utrzymuje się nieprzerwanie. W każdej dekadzie powstają nowe, niesamowite rozwiązania pozwalające tworzyć ludziom coraz lepsze filmy, spoty reklamowe czy teledyski. Rynek produkcji filmowej wart jest gigantyczne pieniądze. Sam rynek produkcji spotów reklamowych w Polsce wart jest kilkaset milionów złotych rocznie.
Produkcja filmów rewolucjonizuje współczesny świat.
Szacuje się, że już za kilka lat 80% procent ruchu w Internecie będą generowały treści filmowe. Zarówno produkcja wideo fabularnego jak i produkcja filmów reklamowych to dziedziny, które w tym względzie wiodą prym. Jak to się dzieje, że produkcje filmowe aż tak skutecznie do nas przemawiają? Wszystko za sprawą percepcji człowieka.
Człowiek – w swojej naturze istota leniwa – z przyjemnością korzysta z różnego rodzaju uproszczeń. Mówi się, że 1 obraz zastępuje 1000 słów. Podobnie rzecz ma się z filmem. 1 sekunda filmu to 25 obrazów, w związku z tym, bez specjalnych umiejętności matematycznych łatwo obliczyć, że film w krótkim czasie przekazuje gigantyczną ilość łatwo przyswajalnych informacji. Ale nie tylko. Już kilkadziesiąt lat temu pierwsi radzieccy filmowcy odkryli potęgę montażu filmowego (zwanego dziś postprodukcją filmową). Doszli oni do wniosku, że z zestawienia ze sobą dwóch różnych ujęć filmowych uzyskamy zupełnie nowy sens, którego nie zobaczymy oglądając te ujęcia osobno. Dziś montaż filmowy (postprodukcja) daje widzom nie tylko nowy sens, ale przede wszystkim dostarcza emocje. Emocje to z kolei najsilniejsza nić za jaką film może nas trzymać. Niezależnie od tego czy oglądamy 3 godzinny film fabularny czy 15-sekundowy spot reklamowy – jeśli wywołuje on w nas emocje – nigdy nie oderwiemy od niego wzroku.
Emocje w produkcji filmów są najważniejsze
Codziennie na całym świecie powstają setki tysięcy godzin różnych materiałów filmowych. Jednak tylko część z nich ma szansę na zwrócenie uwagi widza. Która część? Ta, która niesie ze sobą ładunek emocjonalny. To prawda, że emocje w filmie są najważniejsze. Emocje w spocie reklamowym sprawią, że chętniej sięgniemy po reklamowany w nim produkt. Emocje w teledysku sprawią, że chętniej sięgniemy po więcej utworów danego zespołu, a być może wybierzemy się na jego koncert czy zakupimy płytę. Emocje w internetowym spocie reklamowym mogą skłonić nas do kliknięcia na link i do dodania dodatkowego produktu do naszego koszyka. Emocje w kasowej produkcji filmowej sprawią, że ocenimy film jako doskonały. Twórcom filmów zależy na emocjach, bo to emocje generują zyski i w skrócie rzecz biorąc nabijają im kieszeń….
Produkcja filmowa a pieniądze
Skoro mowa o nabijaniu kieszeni, to można śmiało powiedzieć, że w naszym świecie nic tak jej nie nabija jak reklama. I wcale nie będzie to kłamstwem. Od dawna wiele polskich aktorów znanych z dużych produkcji filmowych od czasu do czasu dorabia sobie w reklamie. I okazuje się, że za udział w spocie reklamowym są oni w stanie otrzymać znacznie większe wynagrodzenie, niż za udział w pełnometrażowym filmie kinowym. Reklama telewizyjna w Polsce rządzi się swoimi prawami i nie od dzisiaj wiadomo, że to co powie „gwiazda” jest święte. Wiele firm, które poszły tą drogą nie pożałowały. Przykład operatora sieci komórkowej Play wyraźnie potwierdza, że zaangażowanie gwiazd do reklamy telewizyjnej przekłada się na zyski.
Produkcja spotów reklamowych kosztuje
Kosztuje i to czasem krocie. Jednak efekt biznesowy na jaki przekłada się wysokiej jakości produkcja spotu reklamowego jest nieoceniony. Znam duże domy produkcyjne, które biorą 700 000,00 zł netto za 2 dni zdjęciowe. Wydawać by się mogło to dużo… Jednak biorąc pod uwagę kilka tygodni planowania, konieczność zamknięcia ulicy w centrum miasta, 70-osobową ekipę na planie, sprzęt za kilkanaście mln zł, oraz możliwość montażu reklamy chwilę tuż po nagraniu – wiemy za co płacimy. Tym bardziej, że tego typu kwota to i tak tylko ułamek miesięcznych kosztów emisji 30 sekundowej reklamy w dużej stacji telewizyjnej. Taka emisja spotu reklamowego może kosztować nawet kilka milionów złotych miesięcznie.
Produkcja filmowa – czy da się taniej
A jakże! Oczywiście, że się da. Jednak jak mówi stare branżowe porzekadło, powinniśmy wyobrazić sobie trójkąt o trzech wierzchołkach. W pierwszym wierzchołku mamy „niską cenę” w drugim „wysoką jakość” a w trzecim zaś „szybką realizację”. Tworząc jakikolwiek produkt (już nie chodzi tutaj nawet o produkcję spotów reklamowych) nie jest możliwe znalezienie się w trzech wierzchołkach trójkąta równocześnie. Można zrealizować szybko tanią produkcję filmową – jednak nie będzie ona miała wysokiej jakości. Można zrealizować szybko spot reklamowy wysokiej jakości – jednak nie będzie on zrealizowany tanio. Wreszcie możliwa jest produkcja reklamy telewizyjnej wysokiej jakości w niskiej cenie, jednak nie da się takiej produkcji filmowej zrealizować szybko.
Produkcja filmów – jak produkuje się filmy po kolei
Produkując filmy zarówno fabularne jak i krótkie spoty reklamowe zasady działania są praktycznie takie same. Przed przystąpieniem do prac nad filmem pojawia się pomysł. W przypadku produkcji filmów fabularnych – pomysł najczęściej przychodzi od reżysera lub scenarzysty (czasem to jedna osoba). W przypadku produkcji filmów reklamowych czasem klient przynosi pomysł, a czasem przynosi tylko sam produkt (co wcale nie jest takie złe). Od pomysłu do ostatecznej wersji scenariusza jest długa droga. W międzyczasie organizuje się ekipę, ludzi i sprzęt. Ten okres nazywa się pre-produkcją – czyli przygotowaniem do produkcji.
Następnie mamy okres produkcji filmu, czyli czas, w którym fizycznie jesteśmy na planie i kręcimy film. Sukces w tym okresie decyduje o sukcesie całego filmu. Bez odpowiedniej pracy włożonej w okres preprodukcji i dobrego przygotowania się do zdjęć bardzo trudno jest zrealizować film na najwyższym poziomie. Dlatego każdy etap produkcji filmu jest niezwykle ważny.
Po etapie produkcji filmu wchodzimy w etap postprodukcji. Jak to mówią: „Z pustego Salomon nie naleje” a więc jeśli montażysta nie otrzyma dobrze zrealizowanego materiału – fizycznie nie będzie miał z czego montować. Zatem to kolejny niezwykle ważny etap, którego wartość jest nieoceniona dla filmu. Rolę montażysty filmowego można porównać do szlifowania diamentów. Nawet najpiękniejszy diament bez dobrego szlifu będzie tylko zwykłym kamieniem. A i piękny diament można w jednej chwili zepsuć nieumiejętnym szlifem. Dobry montażysta filmowy montuje emocje, nie film.
Produkcja filmów to szereg wielu różnych działań. Wymaga skoordynowanej pracy dziesiątek a czasem i setek osób. Niezwykle ważna jest komunikacja i wzajemne zaufanie. Ważne jest zaufanie do klienta zlecającego produkcję filmu. Równie ważne jest zaufanie klienta do domu produkcyjnego. Zaufanie reżysera do ekipy oraz przede wszystkim wspólna zespołowa praca na to by efekt był jak najlepszy. Jeśli każdy kto pracuje przy filmie wkłada w tą pracę serce – widz poczuje to włożone w produkcję filmu serce i odwdzięczy się z nawiązką.
Czytaj także: produkcja filmowa bez tajemnic | jak skutecznie reklamować się w sieci | jak skutecznie dbać o wizerunek firmy w sieci