Czym jest wideo marketing?
Każdego dnia ludzie na całym świecie oglądają miliony filmów w Internecie. Niektóre filmy internetowe służą celom rozrywkowym, inne edukacji, a jeszcze inne reklamie. Produkcja filmowa, a w szczególności tworzenie filmów internetowych stała się bardzo dochodową dziedziną.
Warto wspomnieć, że produkcja filmowa ma już blisko 120 lat. Przez ten czas ludzkość do perfekcji opanowała sztukę opowiadania dobrych historii za pomocą filmu.
Czy wiesz, że już 15 sekundowy film reklamowy pozwala przekazać znacznie więcej informacji niż artykuł pisany, który bylibyśmy w stanie przeczytać w ciągu 30 sekund? Chciałbyś, żeby taki skuteczny marketing video pracował dla Ciebie? Czy myślisz, że spośród innych form reklamy właśnie taka potrafi przynieść korzyści dla Twojego biznesu?
Dlaczego wideo w Internecie jest skuteczne?
Nie chodzi tylko o trywialne stwierdzenie, że jeden obraz wyraża więcej niż 1000 słów, a w filmie mamy ich 25 na sekundę…
Już pierwsi twórcy filmowi, dostrzegający potęgę montażu filmowego stwierdzili, że z zestawienia dwóch ujęć filmowych możemy otrzymać zupełnie nowy sens, który nie wynikał ani z jednego ani z drugiego ujęcia oglądanego osobno. Każda dobra produkcja filmowa nie tylko angażuje uwagę widza. Niezależnie od tego, czy oglądamy 120-minutowy film fabularny, czy 30 sekundowy spot reklamowy – każdy film wywołuje w nas pewne określone emocje.
Odpowiednie kierowanie nimi u widza to klucz do sukcesu. Filmy internetowe ze względu na swoją specyfikę to doskonałe narzędzie marketingowe. Nie bez powodu wideo marketing stał się w ostatnich latach najskuteczniejszym narzędziem wykorzystywanym przez agencje reklamowe. Filmy internetowe z powodzeniem konkurują ze spotami reklamowymi w telewizji. Obecnie produkcja filmów do Internetu stoi na tak samo wysokim poziomie, jak tradycyjna produkcja filmowa i telewizyjna.
Wideo marketing w Internecie dla dobra Twojej firmy
Tworzenie filmów internetowych oraz późniejsza emisja reklam wideo w Internecie jest znacznie korzystniejsza z punktu widzenia klienta.
Coraz lepsza jakość filmów wideo w Internecie pozwala na tworzenie skutecznych angażujących kampanii reklamowych. Kilka dobrych lat temu, gdy z Internetem można było połączyć się jedynie za pomocą modemu, wideo marketing nie miał bytu. Wczytywanie filmu kompletnie „zabijało” łącze internetowe.
Dziś produkcje filmowe w Internecie oglądamy wszędzie. Dzięki smartfonowej rewolucji, jaka kilka lat temu wydarzyła się na naszych oczach, filmy internetowe stały się ogólnodostępne. Oglądamy je w autobusie, pociągu, łazience, na przystanku, stacji benzynowej, w poczekalni u lekarza, na uczelni, w parku na ławce, itp.
Wideo w Internecie możemy oglądać w każdym zakątku świata. Wystarczy odpowiednie połączenie z Internetem i działające urządzenie mobilne…
Wideo marketing na wyciągnięcie ręki – jak zwiększyć oglądalność i zasięgi?
Wideo jest najchętniej udostępnianą w Internecie formą treści.
Coraz częściej internetowe wideo oglądamy również na ekranach telewizorów. Prawie każdy kupowany dziś telewizor wyposażony jest w Android TV. To identyczne oprogramowanie jak oprogramowanie Android w telefonie.
Współczesny rozwój technologii sprawił, że produkcja filmowa a wraz z nią filmy promocyjne, zarezerwowane niegdyś dla dużych marek, dziś są ogólnodostępne. Niezależnie od tego, czy Twój budżet mieści się w granicy 10 000 zł czy 10 000 000 zł, z pomocą marketingu internetowego wykorzystasz go na w pełni skuteczne, dające zwrot działania.
Z roku na rok rozmaite prognozy pokazują, że znaczenie wideo marketingu internetowego będzie z roku na rok rosło.
Szybkość łączy internetowych oraz powszechna dostępność smartfonów sprawia, że za kilka lat 80 procent ruchu w Internecie będą generowały filmy.
Można więc śmiało stwierdzić, że filmy internetowe są idealnym sposobem na reklamę Twojej firmy.
Przewaga wideo w Internecie nad reklamą telewizyjną
Wideo w Internecie to stale rosnący potencjał.
Przewaga wideo w Internecie nad reklamą tv jest niezaprzeczalna.
Produkcja telewizyjna jest już od dziesięcioleci wrośnięta w pewien schemat. Sama produkcja reklam telewizyjnych z reguły jest droga. A to nie wszystko. Prawdziwe krocie trzeba wydać na zakup czasu antenowego. Jednak wydaje się, że największym minusem produkcji telewizyjnej jest fakt, że wyemitowany w telewizji spot trafia do bardzo szerokiej grupy docelowej.
Wykorzystując wideo marketing internetowy na wiele różnych sposobów możesz trafić do wybranych i ściśle określonych klientów. Oprócz samego udostępnienia filmu w portalu YouTube, możesz wykupić przestrzeń reklamową przed filmami internetowymi innych osób. Co więcej, taki sposób emisji Twojego wideo w Internecie pozwala dokładnie przeanalizować statystyki oglądalności, poznać lepiej Twoich widzów i udzielić wskazówek o tym, które rozwiązania w Twoim filmie się sprawdziły, żebyś jeszcze skuteczniej dotarł do swoich klientów.
Emisja spotów reklamowych w Internecie jest niezwykle efektywnym elementem wideo marketingu w sieci.
Dzięki odpowiednim narzędziom możesz skutecznie ustalić grupę docelową, do której kierujesz swój film internetowy. W ten sposób masz pewność, że Twoje spoty reklamowe nie będą wyświetlały się osobom, które nie będą zainteresowane Twoim produktem.
Użytkownicy portalu YouTube na całym świecie, oglądają ponad 300 milionów godzin filmów każdego dnia. Szacuje się, że każdy Polak spędza dziennie 20-30 minut oglądając filmy internetowe za pośrednictwem YouTube. Nie są to wyłącznie zabawne filmy viralowe.
Jak zwiększyć swoją widoczność w Internecie za pomocą wideo internetowego?
Coraz więcej firm wykorzystuje skutecznie internetowe filmy promocyjne, by pokazać swoje produkty, wzmocnić wizerunek swojej marki oraz trafić do nowych klientów.
Rozpoczynając przygodę z wideo marketingiem w Internecie, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii.
Zebraliśmy poniżej najważniejsze elementy, które składają się na sukces kampanii wideo marketingowej w Internecie.
Twoja kampania video-marketingowa musi mieć jasno określony cel.
Tworząc film promocyjny do Internetu musimy wiedzieć: „komu” i „co” mówimy. Koniecznie przed rozpoczęciem produkcji filmowej musimy określić, w jakim celu tworzymy film promocyjny. Czy ma to być film promujący nasze nowe produkty, naszą markę, czy kampania prozdrowotna z naszymi produktami?
Jasno określony cel kampanii video marketingowej to także pewność, że cel, który sobie stawiamy jest wykonalny w przypadku konkretnej treści wideo. Np. nie trudno domyślić się, że tworząc film po Polsku i emitując go w Polsce, nie staniemy się marką rozpoznawalną na rynku europejskim.
Wideo marketing w Internecie gwarantuje także znacznie skuteczniejszy przekaz reklamowy niż inne formy reklamy. Musimy jednak pamiętać o tym, że każdy film promocyjny marki, który tworzymy, musi mieć jasny i w pełni zrozumiały przekaz. Wczujmy się w rolę widza i postarajmy się odgadnąć wszystkie intencje autora filmu. Zastanówmy się, czy film dla innych również będzie w pełni czytelny i zrozumiały.
Czy mój film reklamowy wywoła emocje u widza?
Kilkanaście lat temu w produkcji filmów reklamowych wystarczało jasne, dobitne i proste wyjaśnienie, że produkt działa i jest dobry. Dziś, kiedy uwaga widza jest mocno rozproszona przez wiele różnych bodźców, w filmie reklamowym liczy się coś więcej niż tylko suche przedstawienie faktów na temat produktu. Trzeba zaangażować widza emocjonalnie w film. To właśnie ładunek emocjonalny, jaki wyzwala pierwszy kontakt z produktem (najczęściej podczas oglądania spotu reklamowego), sprawia, że konsument chętniej sięga po produkt. Im bardziej angażujący emocjonalnie przekaz stworzymy, tym pewniejsi możemy być skuteczności realizowanego przez nas spotu reklamowego.
Wideo w Internecie musi być skierowane do odpowiedniej grupy docelowej – profesjonalne kampanie reklamowe wideo
Im lepiej poznamy naszą grupę docelową, tym łatwiej będzie nam stworzyć odpowiedni spot reklamowy, który trafi do ich podświadomości. Tak naprawdę, tworząc spoty reklamowe częściej powinniśmy odwoływać się do podświadomości widza niż do jego świadomości. Podświadomość to obszar naszej psychiki, który w pierwszej kolejności podejmuje decyzje zakupowe. Podejmuje on je instynktownie, na bazie ładunku emocjonalnego, jaki niesie spot reklamowy. Dopiero później wkracza świadomość, która stara się niejako obronić zasadność decyzji.
Do każdej grupy docelowej mówi się inaczej, co daje większą szansę wzbudzenia zaciekawienia takimi realiaacjami, jak video marketing (na strony internetowe, social media). Inny przekaz będzie skuteczny dla młodzieży, inny dla osób z przedziału 20-30 lat, a jeszcze inny dla ludzi w wieku 50+. Im ściślej określimy naszą grupę docelową, tym lepszy przekaz będziemy mogli dla niej przygotować.
Filmy reklamowe muszą wzywać do działania – skuteczny video marketing
Filmów reklamowych nie tworzymy dla samego aktu tworzenia. Świetny film reklamowy, który wciąga widza, nie jest świetnym filmem reklamowym, jeśli nie ma jasnej i zrozumiałej pointy. Widz, który po obejrzeniu naszego filmu reklamowego nie będzie w stanie wskazać, jakiego produktu dotyczy reklama, nie zakupi go. Wówczas nie możemy mówić o skuteczności filmu reklamowego. Skuteczny film reklamowy daje widzowi nie tylko ładunek emocjonalny związany z produktem, ale również wzywa go do odpowiedniego działania. Musi on wiedzieć czy po obejrzeniu filmu reklamowego od razu biec do sklepu, chwytać za telefon, a może szybko pakować walizkę…
Dzięki wideo marketingowi w Internecie trafisz do swoich klientów na kilka różnych sposobów
W Internecie znajdziesz wideo na każdy temat. Niezależnie, czy poszukujesz wideo tutorialu, poradnika edukacyjnego, czy po prostu chcesz się rozerwać przez kilka minut. Treści praktycznie każdego rodzaju są dostępne na wyciągnięcie klawiatury. Ten fakt wcale nie oznacza, że w wideo internetowym wszystko zostało już opowiedziane. Wręcz przeciwnie. Praktycznie z każdym tygodniem powstają produkcje filmowe, które angażują, intrygują i sprawiają, że ludzie chętnie je sobie udostępniają. Marketing filmowy zyskuje na olbrzymiej popularności na stronach www czy w mediach społecznościowych.
Wideo online staje się tak popularne, jak telewizja. Coraz więcej firm skutecznie je wykorzystuje w działaniach marketingowych.
Co zyskam tworząc filmy do Internetu i wdrażając marketing filmowy?
Produkcja filmów do Internetu (reklamy wideo) daje znaczną przewagę nad innymi formami reklamy. Wideo w Internecie po prostu przykuwa uwagę i w łatwy sposób skłania konsumenta do pożądanych działań. Niezależnie od tego, czy chcemy skłonić widza filmu internetowego, by wszedł na naszą stronę czy od razu zakupił nasz produkt – najskuteczniejszym rozwiązaniem jest tworzenie angażujących treści wideo.
Odbiorcy, którzy interesują się produktami podobnymi do tych oferowanych przez Ciebie, oglądają wiele podobnych stron konkurencji. Twoja reklama, również statyczna, może być wyświetlana przed filmami konkurencji. Dzięki temu reklama wideo w Internecie może skutecznie przekierować ich na Twoją stronę i stać się ważnym elementem Twojego content marketingu. Nawet jeśli oferujesz takie same produkty jak Twoi konkurenci, pokazując je w formie atrakcyjnej reklamy, możesz być pewien, że twoje produkty skuteczniej przykują uwagę widza.
Możesz wybrać odpowiednią kategorię oraz konkretne filmy, przed którymi pojawią się Twoje reklamy video. Możesz również umieścić reklamę na czyimś kanale albo w konkretnym określonym materiale. Reklama video będzie kierowała na Twoją stronę lub informowała o konkretnych produktach. Taki video marketing ma naprawdę ogromny potencjał, sprawdza się i przynosi realne wyniki – reklamy video zapewniają konwersje, ich skuteczność jest znacząca, przez co rośnie zaangażowanie widzów, poprawia się świadomość marki.
Wysokiej klasy materiały wideo: jak zacząć przygodę z wideo marketingiem?
Wideo marketing (content marketing video) to pozornie łatwa sprawa. Chcemy stworzyć krótkie filmy promocyjne? Po prostu bierzemy kamerę, kręcimy film, wrzucamy do Internetu i tyle… Jednak wszystko, co z pozoru łatwe, po głębszym rozpoznaniu okazuje się złożone i skomplikowane. Jeśli marketing produkcji filmowych ma przynosić dobre rezultaty, potrzeba znacznie więcej. Oprócz dobrego pomysłu na angażujący scenariusz filmu reklamowego potrzebujemy dobrego sprzętu i wykonania. Produkcja filmowa sama w sobie jest skomplikowaną dziedziną, gdyż wymaga zatrudnienia sporej liczby osób. Nawet najmniejszy plan filmowy to przynajmniej 2-3-osobowa ekipa. W pojedynkę trudno panować nad kadrem, oświetleniem sceny, dźwiękiem, a przy tym jednocześnie reżyserować aktorów. Kręcenie filmów to tylko jedna część produkcji filmowej. Zupełnie inną, równie ważną, jest postprodukcja filmu, czyli w skrócie montaż filmowy. By dobrze zmontować film, nie wystarczy tylko i wyłącznie dobrze nauczyć się programu montażowego. Niezbędnego wyczucia kadru, długości scen, rytmu i wpasowania długości scen w całą historię nabywa się latami. Dlatego, jeśli mamy pomysł na dobra produkcję filmową, warto powierzyć go specjalistom.
Oczywiście, będzie nas to kosztować znacznie więcej, jednak dobrze wykonana usługa się opłaci . Podobnie jak w innych dziedzinach, w produkcji filmowej wprawne oko fachowców sprawia, że nawet z pozoru prosta historia filmowa w materiale wideo zamienia się w niezwykle angażujący content marketing, który skuteczniej przyciąga potencjalnych klientów oraz buduje jeszcze większe zaufanie u już obecnych klientów – za pośrednictwem telewizji, strony internetowej czy mediów społecznościowych.
Ostatnią równie ważną kwestią jest zorganizowanie kampanii wideo – marketingowej w Internecie. Oczywiście możemy zrobić to sami, jednak aby dojść do perfekcji potrzebujemy wielu prób i błędów. Co niekoniecznie sprawi, że wydamy mniej. Wręcz przeciwnie. Źle ustawione parametry emisji reklam wideo w Internecie spowodują, że nasz pieczołowicie dopracowany spot reklamowy po prostu nie będzie wyświetlał się osobom, do których jest kierowany. Próby zmian parametrów przyniosą pewnie po czasie efekty, jednak do tego momentu ucieknie nam już spora część budżetu na nieefektywne działania marketingowe.
Poradnik przygotowany przez CreativeStudio.com.pl – Specjaliści od wideo marketingu – Twoja skuteczna agencja filmowa, która pomoże Ci zarobić pieniądze.