Wideorelacje – jak tworzyć najlepsze relacje w formie wideo?
Mówi się, że jeden obraz wyraża więcej niż tysiąc słów. To stwierdzenie działa znacznie skuteczniej w przypadku produkcji filmowej. W jednej sekundzie filmu widzimy aż 25 obrazów co sprawia, że ilość informacji, które wpływają do naszego mózgu jest nieporównywalnie większa. Warto również wspomnieć o tym, że film (zwłaszcza film reklamowy) sam w sobie jest obecnie najskuteczniejszym medium, które w zwięzły i krótki sposób przekazuje informacje a także oddziałuje na psychikę i emocje człowieka. Jak zatem wykorzystać potencjał produkcji filmowej w swojej firmie? Jak tworzyć skuteczne wideorelacje z wydarzeń i eventów, które zapadną w pamięć? Przedstawiamy 3 najważniejsze czynniki, które odróżniają świetną wideorelację od przeciętnej.
-
Dobre wideorelacje tworzone są z pomysłem
Choć wielu osobom wydaje się, że doskonale znają się na produkcji filmowej i mogliby z powodzeniem się nią zajmować – tworzenie filmów nie jest łatwą dziedziną. Każdy z nas prawdopodobnie poświęca pewną ilość czasu tygodniowo na oglądanie filmów, seriali, krótkich filmików na YouTube czy wideotutoriali. Jednak obejrzenie dużej ilości filmów wcale nie czyni z nas lepszych filmowców. Podobnie jak jazda na fotelu pasażera w samochodzie wcale nie uczyni nas lepszymi kierowcami. Ludzie związani z branżą filmową dochodzą do perfekcji całymi latami. Są to lata żmudnej i często niewdzięcznej pracy oraz nieustannego uczenia się na błędach. Ważne są umiejętności techniczne, zmysł artystyczny oraz przede wszystkim pomysł.
To właśnie pomysł jest najważniejszym ogniwem wyróżniającym świetny film na tle przeciętnych.
Jeśli chcemy stworzyć dobrą wideorelację z naszego wydarzenia musimy mieć na nią świetny pomysł. Nie sztuką jest wziąć kamerę czy lustrzankę i wykonać serię przypadkowych ujęć. Sztuką jest odpowiednie poprowadzenie historii w taki sposób, by widz mógł poczuć się tak jakby uczestniczył w samym środku wydarzenia. Wybierając firmę, która zrealizuje dla nas wideorelację warto przedyskutować dokładnie z firmą pomysł na realizację konkretnej wideorelacji oraz sprawdzić ich portfolio. Jeśli okaże się, że nasze oczekiwania i pomysły są zbieżne – z pewnością ze współpracy wyjdzie coś dobrego. Dowiedz się także: jak tworzyć skuteczne reklamy.
-
Dobre wideorelacje a technika produkcji filmu
Każda wideorelacja jest różna ze względu na to, że różny jest charakter wydarzeń w niej ukazanych. Czasem tworzymy relacje, które po prostu są filmami promocyjnymi danego wydarzenia. Czasem tworzymy krótkie reportaże, które mają na celu oddanie charakteru danego wydarzenia. Inny charakter będzie miała relacja wideo z dużej imprezy muzycznej, a zupełnie inny wideorelacje z konferencji. Jednak obie wideorelacje mogą być atrakcyjne dla widza. Zastosowanie odpowiednich zabiegów operatorskich oraz filmowych sprawi, że wideorelacja nabierze nowego wymiaru. Niezwykle dobrze we wszelkiego rodzaju materiałach filmowych sprawdzają się ujęcia kręcone z wysokości. Mogą to być drony – przy ujęciach wykonywanych na zewnątrz, a mogą też być tzw. krany i wysięgniki kamerowe – do ujęć w środku. Przed rozpoczęciem współpracy z firmą, która będzie dla nas wykonywać wideorelację z wydarzenia – warto dokładnie dowiedzieć się jakie środki zamierzają zastosować w naszej wideorelacji. Czy firma wykorzystuje dodatkowe stabilizatory ruchu kamery, np. glidecam, slider? Czy firma jest w stanie nagrać porządny dźwięk z miejsca, w którym odbywa się wydarzenie? Im więcej szczegółów otrzymamy, tym łatwiej będzie dokonać odpowiedniego wyboru.
-
Montaż filmowy kluczem do dobrej relacji wideo
Wideorelacje z eventów mogą charakteryzować się różną dynamiką. W przypadku wydarzeń o przebiegu dynamicznym takich jak koncerty czy imprezy muzyczne zdecydowanie lepiej sprawdzi się dynamiczny montaż ujęć. W przypadku wydarzeń o charakterze nieco bardziej stonowanym (wykłady, konferencje) widz będzie oczekiwał możliwości większego skupienia się nad przekazywanymi informacjami, przez co montaż filmowy powinien być wolniejszy. Również do stworzenia odpowiedniego klimatu wideorelacji powinniśmy wykorzystać odpowiednie animacje i infografiki. W przypadku wideorelacji z konferencji naukowych znacznie lepiej sprawdzą się infografiki opisujące i wyjaśniające konkretne zagadnienia. W przypadku zaś wideorelacji z imprez grafiki będą miały bardziej „luźny charakter” stanowiąc dobrą formę przerywnika graficznego.
Po owocach ich poznacie…
O czynnikach warunkujących stworzenie dobrej wideorelacji można by napisać jeszcze więcej, jednak zawsze warto przede wszystkim sprawdzić filmowe portfolio danej firmy przed rozpoczęciem współpracy. Jeśli firma ma wiele dobrych przykładów różnych filmów realizowanych dla różnych branż, a filmy te nam się po prostu podobają – istnieje duża szansa, że wykonana przez tą samą firmę wideorelacja również nam się spodoba.
Warto sprawdzić portfolio oraz dokładnie wypytać co firma oferuje w cenie usługi.
Czytaj także: filmy korporacyjne | produkcja teledysków