Film biznesowy to podstawowe medium komunikacji marketingowej.
Bez wątpienia możemy w dzisiejszych czasach postawić taką tezę. Wideo w internecie staje się dzisiaj podstawowym kanałem zewnętrznym i wewnetrznym komunikacji marketingowej firmy z klientem detalicznym, ale także biznesowym. Tutaj zastosowanie w odróżnieniu do filmów reklamowych mają filmy biznesowe oraz filmy korporacyjne. Wiadomo nie od dzisiaj, że cała komunikacja marketingowa przenosi się z mediów takich jak telewizja i prasa do Internetu. Reklamy telewizyjne mają coraz mniejsze budżety na poczet spotów internetowych.
Według badań firmy Forrester Research strony internetowe, na których znajdują się treści video mają o 50% większą szanse na znalezienie się na pierwszej stronie wyszukiwarki Google.
Reklama telewizyjna rządzi się innymi prawami – prawami do emisji
Koszt praw do emisji niejednokrotnie przewyższa budżet nawet wielkiej produkcji filmowej. W przypadku produkcji filmów biznesowych do Internetu jesteśmy zwolnieni z tego ogromnie pożerającego budżet kosztu. Przeniesienie komunikacji video do internetu otwiera nową furtkę dla firm i korporacji. Są one w stanie przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych poszerzyć swoje kanały komunikacji z klientami o nową dziedzinę – produkcję filmów biznesowych. Dzięki platformom społecznościowym takim jak Facebook, YouTube, Twitter itd. docieramy do jasno sprecyzowanej grupy odbiorców w danym czasie i miejscu. Jest to prawdziwa rewolucja na rynku reklamowym.
Dzięki Internetowi dotychczas niedostępne dla wielu podmiotów gospodarczych kanały komunikacji z potencjalnymi klientami są na wyciągnięcie ręki. Dzisiaj każda większa i szanująca się firma czy korporacja ma już taki film, albo ma w planach zrealizowanie produkcji filmu biznesowego.
Co powinien zawierać dobry film biznesowy?
To bardzo dobre pytanie, na które musimy znaleźć odpowiedź już na etapie tworzenia koncepcji scenariusza. Przede wszystkim film biznesowy jest skierowany do potencjalnych kontrahentów oraz klientów korporacyjnych. Jego elementy i końcowy wydźwięk będą zatem z goła inne od typowego spotu reklamowego.
Dobry film biznesowy powinien opowiadać o firmie, jej osiągnięciach i potencjale. Jego głównym celem jest przekonanie oraz pokazanie widzowi, że ma do czynienia z mocną i stabilną firmą, która będzie solidnym partnerem biznesowym na długie lata.
Z reguły taki film zawiera informacje o tym jak powstała dana firma, jakie były jej poczynania przez lata. Musi zawierać jasny komunikat o solidności i profesjonalności firmy, o której opowiada. Dobrze gdy w filmie takim znajduje się także miejsce na pokazanie pracowników firmy. Widz ma wówczas poczucie, że pracuje z prawdziwymi ludźmi takimi jak on, a nie pustymi sloganami.
Infografiki – co to jest?
Często w filmach biznesowych możemy się spotkać z tak zwanymi „infografikami”. Jest to nic innego jak przedstawienie w formie graficznej tych elementów filmu, które nie bardzo da się pokazać za pomocą normalnych ujęć filmowych lub gdy nie mieści się to po prostu w budżecie. W formie infografiki tak zwanego timeline’a możemy pokazać np. rozwój firmy przez lata. Dzięki formie graficznej możemy pokazać różnego rodzaju dane z działalności firmy. Są one bardzo pomocne, aby szybko i zrozumiale pokazać kanały i obszary działalności gospodarczej firmy np. za pomocą interaktywnej mapki.
Film biznesowy to wizytówka firmy
Jak już wspomnieliśmy filmy biznesowe mają inny cel od produkcji reklamowych. Mają one w krótki i przejrzysty sposób przedstawić firmę. Posiadanie dobrego filmu biznesowego to mniej więcej tak jak posiadanie ładnej wizytówki. Niby nic, a jednak każdy zawsze zwraca na to uwagę. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Film biznesowy powinien wywrzeć na widzu bardzo dobre wrażenie.
Kanały emisji filmów biznesowych
Główne kanały emisji to kanały wewnętrzne danej firmy czyli spotkania biznesowe, konferencje, targi branżowe itd. Można ich używać także jako filmy, które mają wspomóc proces rekrutacyjny do firmy. Wówczas dobrymi kanałami emisji są portale społecznościowe oraz branżowe.
Jak wyprodukować film biznesowy?
Jeżeli masz czas, odpowiedni sprzęt i niezbędne doświadczenie możesz podjąć się tego zadania na własną rękę. Dzisiaj w zasadzie każdy ma już dostęp do kamer, które dają przyzwoitą jakość i komputerów wraz z oprogramowaniem do edycji video. Pytanie czy uda Ci się stworzyć film, który będzie wyglądał profesjonalnie? Pamiętaj, że jest to wizytówka Twojej firmy.
Jeżeli jednak uważasz, że takimi sprawami powinni się zajmować profesjonaliści, to warto poszukać rzetelnej i fachowej firmy, która stworzy taki film z Tobą i dla Ciebie. Bardzo ważne jest to, aby firma, z którą będziesz chciał podjąć współpracę mogła pochwalić się portfolio w zakresie takich produkcji filmowych. Dzięki temu będziesz miał pewność, że pracujesz z profesjonalistami, którzy nie zmarnują Twojego czasu i pieniędzy. Oczywiste jest to, że będziesz musiał za to zapłacić, ale pamiętaj że Twój film biznesowy ma świadczyć o prestiżu Twojej firmy i docelowo zwiększyć ilość kontrahentów i partnerów biznesowych. Profesjonalna agencja filmowa przeprowadzi Cię przez cały proces produkcji filmu biznesowego od etapu koncepcji scenariusza do emisji gotowego materiału.
Nie zawsze dłuższy film biznesowy oznacza lepszy – tak zwany efekt „wow”
Produkując film biznesowy musisz mieć na uwadze to, aby jego długość odzwierciedlała jego zawartość i treści jakie chcesz w nim przekazać. W pewnych tematach można wyprodukować długi i interesujący film, jednak w większości przypadków lepszą formą będzie krótkie i zwięzłe video. Powinno Ci zależeć na zrobieniu na widzu efektu „wow” to znaczy pokazać coś co go zaskoczy i zaciekawi jednak nie przesyci.
Pamiętaj o kliku faktach. Film ma największą klikalność spośród wszystkich formatów reklamowych dostępnych w Internecie. Strony, na których umieszczone są treści filmowe mają nawet o 80% większą konwersję. Szacuje się, że wydatki na treści marketingowe w formie filmów zostaną podwojone do 2019 roku.
Czytaj także: produkcja filmowa | filmy reklamowe | filmy wizerunkowe | spoty reklamowe | produkcja teledysków