Produkcja filmowa bez tajemnic. Co sprawiło, że film stał się rozrywką dla mas? O co chodzi z ilością klatek na sekundę i dlaczego to jest ważne? Jak widzowie reagowali na pierwsze filmy w historii kina?
Czytaj w artykule produkcja filmowa bez tajemnic.
Film to seria ruchomych, następujących po sobie obrazów dających złudzenie płynnego ruchu. Każda produkcja filmowa wykorzystuje niedoskonałość ludzkiego oka. Pionierzy filmu już pod koniec XIX wieku odkryli, że wystarczy wyświetlać pojedyncze obrazy z częstotliwością przynajmniej 20 klatek na sekundę, aby ludzki wzrok zinterpretował je jako ruchomy film.
Powszechnie przyjętym standardem są filmy realizowane w 24, 25 i 30 klatkach na sekundę. Oznacza to, że ruch (np. aktora w filmie) zostaje zamrożony 25 razy w ciągu jednej sekundy. To tak jakbyśmy po prostu zrobili 25 zdjęć w ciągu sekundy – jednej poruszającej się osobie, a później odtworzylibyśmy je dokładnie z taką samą częstotliwością. W kinie przeważnie mamy do czynienia z 24 klatkami na sekundę. W europejskich telewizjach mamy 25 klatek na sekundę, zaś w USA 30 klatek na sekundę. W Internecie znajdziemy wszystkie trzy odmiany i prawdopodobnie jeszcze kilka innych. Ilość klatek dla emisji telewizyjnej uzależniona jest od częstotliwości prądu w gniazdku. W przypadku każdego gniazdka elektrycznego mamy do czynienia z tzw. prądem przemiennym. Oznacza to, że jego wartość zmienia się określoną ilość razy na sekundę. W Europie jest to 50 razy na sekundę, czyli 50 Hz, zaś w USA 60 razy na sekundę czyli 60 Hz. Wartości te uwzględniono konstruując pierwsze odbiorniki telewizyjne, które zgodnie z wymogami technicznymi przesyłu sygnału wideo, mają częstotliwości o połowę mniejsze od częstotliwości prądu w gniazdku. Oznacza to, że w Europie obraz telewizora odświeżany jest 25 razy na sekundę, zaś w USA 30 razy na sekundę. Czyli każda klatka filmu w Europie wyświetla się na ekranie przez 1/25 sekundy.
Jak sami zauważyliście niejednokrotnie – szybkość ta jest zupełnie wystarczająca, by ludzkie oko zobaczyło płynny ruch. System przesyłu obrazu w USA to NTSC (od nazwy: National Television System Committee, co po Polsku oznacza: Krajowy Komitet ds. Systemu Telewizyjnego. W Europie zaś mamy system PAL – z angielskiego: Phase Alternating Line, czyli w dosłownym tłumaczeniu „linie zmienne w czasie”. Nie będę zagłębiał się w zasadę przesyłania sygnału telewizyjnego oraz w samą zasadę działania telewizora. Wspomnę tylko, że telewizor również (w zależności od systemu nadawania) wyświetla nam 25 lub 30 obrazów na sekundę. Taką też ilość rejestrują kamery. Większość z nich ma możliwość przełączania się pomiędzy różnymi szybkościami klatek na sekundę.
Jednak to nie ilość klatek na sekundę, czy rozdzielczość obrazu sprawiły, że film stał się rozrywką dla mas oraz najpopularniejszym medium. Od samego początku twórcy filmowi starali się wzbudzać w widzach przede wszystkim zainteresowanie. Pierwsze produkcje filmowe, choć bardzo prymitywne pokazywały ogromny potencjał jaki drzemie w sztuce filmowej. Jeden z pierwszych filmów braci Lumiere: „Wjazd pociągu na stację w Ciotat (1896)” dla oglądających go w kinie widzów był szokiem.
Akcja filmu, a w zasadzie jedno ujęcie – zawierała się dokładnie w tytule filmu. Widzowie mogli obserwować przyjazd pociągu na stację. Jednak w tamtych czasach ludzka percepcja, nie przyzwyczajona do oglądania sekwencji ruchomych obrazów, wywoływała panikę w umyśle człowieka. Część ludzi po prostu zaczęła uciekać z kina, ponieważ obawiali się, że pociąg na nich wjedzie.
Oczywiście nasi przodkowie bardzo szybko „zaprzyjaźnili się” z kinem. Na przestrzeni ponad 100 lat widać wyraźnie jak zmieniała i przystosowywała się ludzka percepcja, do tego by jak najlepiej konsumować treści filmowe. Pierwsze filmy składały się zazwyczaj z kilku ujęć. Dziś średnia hollywoodzkiego filmu to około 2500 ujęć. Mimo to ludzki umysł doskonale radzi sobie z każdego rodzaju treścią filmową. Sam film zaś stał się uniwersalnym nośnikiem informacji oraz medium, bez którego nie wyobrażamy sobie dzisiejszego życia.
Dlaczego produkcja filmowa jest współcześnie tak silnym medium? Na to pytanie odpowiemy w kolejnych artykułach.
Zobacz także: filmy reklamowe i promocyjne | produkcja filmowa bez tajemnic – 1 | dobry operator filmowy