Produkcja filmowa ewoluowała na przestrzeni dekad. Twórcy filmowi zyskiwali coraz większe możliwości sprzętowe, techniczne i realizacyjne. Zdobywali coraz więcej doświadczenia, ucząc się nie tylko na swoich, ale też i na cudzych produkcjach.
Już w latach dwudziestych ubiegłego wieku film stawał się coraz popularniejszą rozrywką dla mas. Potencjał tkwiący w produkcji filmowej dostrzegało coraz więcej twórców. Jedną z bardziej znanych wysokobudżetowych produkcji z lat 20 ubiegłego wieku była bardzo złożona produkcja filmowa „Metropolis” autorstwa Niemca Fritza Langa. Produkcja filmu kosztowała prawie 5,5 miliona marek.
https://www.youtube.com/watch?v=E1kxfiY_1DA
Ten film fabularny przedstawia bardzo przykrą wizję miasta przyszłości, w którym społeczeństwo jest podzielone na grupę uprzywilejowanych intelektualistów (rozum) oraz robotników, którzy utrzymują swoją ciężką pracą miasto przy życiu i mieszkają w podziemnych osiedlach.
Produkcja filmowa Metropolis została zrealizowana z dużym rozmachem i robi naprawdę ogromne wrażenie.
W tym jak i we wcześniejszych artykułach przytoczyłem kilka przykładów ciekawych produkcji filmowych z początku rozwoju kina. Nie będziemy jednak omawiać zagadnień związanych z historią sztuki filmowej. Zastanowimy się natomiast nad tym jakie cechy sprawiły, że film stał się tak popularnym medium. Spróbuję przytoczyć kilka przykładów z naszego „codziennego obcowania z filmami”:
- Oglądając filmy identyfikujemy się z losem bohaterów i wczuwamy się w ich położenie.
- Filmy są dla nas rozrywką. Oglądamy je dla przyjemności oraz niejednokrotnie dla „zabicia” wolnego czasu.
- Filmy są rozrywką dostępną prawie dla każdego. O ile tylko żyjemy w cywilizacji, która ma dostęp do prądu, najprawdopodobniej mamy też i dostęp do filmów.
- Filmy otwierają nas na świat – pokazują ciekawe miejsca i zachowania ludzi i innych istot zamieszkujących naszą planetę.
- Filmy pokazują nam miejsca, których nigdy nie moglibyśmy zobaczyć.
- Filmy nas edukują.
Powyższe przykłady można by mnożyć. Dzięki nim widać wyraźnie jak wielki potencjał drzemie w szeroko pojętej produkcji filmowej. Czy jako medium rozrywkowe, czy też czysto sprzedażowe (reklamy) filmy docierają do nas z każdej strony. Z roku na rok coraz bardziej zwiększa się ilość materiałów filmowych jakie trafiają do naszych oczu. W latach 90 ubiegłego wieku, głównym źródłem filmów była telewizja oraz kino. Dziś rolę telewizji coraz częściej przejmuje Internet. Niektóre produkcje filmowe oraz filmy reklamowe tworzy się już wyłącznie do internetu, a ich budżet jest zbliżony do budżetu projektów telewizyjnych.
Filmy w internecie są łatwo dostępne i przede wszystkim dostępne „na żądanie”. Oglądając tradycyjną telewizję, czy idąc do kina, nie mamy możliwości wyboru godziny, w której chcemy obejrzeć dany film. W przypadku oglądania filmów w internecie, to my decydujemy o tym co i kiedy oglądamy. Możemy zatrzymać film w dowolnym momencie na komputerze, kontynuować oglądanie go na smartfonie w tramwaju, a po obejrzeniu podzielić się nim ze wszystkimi znajomymi.
Zobacz również: jak stworzyć popularny film na Youtube – produkcja filmów internetowych.
Internet na naszych oczach rewolucjonizuje sposób w jaki oglądamy filmy. A ile filmów dziennie pojawia się w internecie? Na to pytanie odpowiem za tydzień, w kolejnym artykule z cyklu „Produkcja filmowa bez tajemnic”.
Czytaj także: Produkcja filmowa bez tajemnic – cz.4. | produkcja filmów internetowych